Hur stor är en banan?

När vi på förskolan studerar t.ex. en ananas, så utgår vi från en ananas. Vi håller i den. Känner på tyngden. Känner på ytans beskaffenhet. Luktar på den. Använder förstoringsglas för att se de små detaljerna. Skär i bitar och smakar. Är det salt, sött, surt eller beskt? I trädgården planterar vi en anans för att kunna se den växa. Då vi haft en upplevelse av ananasen tittar vi på bilder av anans. Först då kan vi förstå bilden. En bild som kanske bara är 3 cm blir annars obegriplig. Då, efter den konkreta upplevelsen, kan vi översätta bilden till verklighet i tanken och förståelsen. Vi kan föreställa oss att ananasen faktisk är mer än 3 cm. Nästa gång vi ser en bild kommer hela upplevelsen av ananasen tillbaka.

Lärarna fick i uppgift att göra en bild av en banan och visa hur stor den är. En banan kan vara mellan 4 cm och 60 cm. Hur kan man göra en bild förståelig utan text?

Det tog ganska lång tid innan någon kom med förslag. Första blev en hand runt bananen. Sedan skenade fantasin och massor av enorma bananer lockade fram skratt. Vi monterade alla bilderna på ett större papper och fick ett konstverk.

Image

Skrivet av Eva

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s