Törst och plastsandaler

Image 

Det är match igen i Nakamtenga. Runt hela fotbollsplanen samlas alla intresserade. Alla åldrar men med stor övervikt på män. Många kvinnor tar en runda och är med och hejar på sitt favoritlag.

Dammet yr runt fötterna på alla spelarna. De helgjutna vita plastsandalerna, som de flesta använder som fotbollsskor, blir brunröda. Då de halkar och glider på gruset blir jag väldigt rädd. Hur går det med skinnet? När någon ramlar kommer flera fram och drar i armar och ben, gnider på ömma knän och höfter. Så upp igen och kämpa vidare.

Unga flickor går runt och säljer dricksvatten i plastpåsar. Plastpåsarna hamnar sedan på marken. Efteråt samlas de in och läggs i soptunnan på står intill planen.

En man i publiken säger till sina kompisar intill: nä, nu måste jag gå, annars tar dolon slut på marknaden. Alla skrattar och förstår törsten. Dolo är den hemkokta ölen gjord på röd sorgum. Den är väldigt god, men då den fått jäsa blir den mycket stark. 

En kvinna på marknaden friterar små guldbruna bönbullar. Det doftar så gott. Pauline köper för 25 Cfa till Ebenezer, som snart blir 5 år. Hon frågar om jag vill ha. Innan jag hinner svara lovar hon göra hemma där hygienen är på acceptabel nivå för min fragila mage. På vägen tillbaka ber Pauline ”Ebbe” gå med ett paket nytvinnat plastrep till en person en bit längre bort, ca 100 m. Han skakar på huvudet. Hon försöker igen, men han vägrar. Hon håller fram påsen med bönbullar för att muta. Han skakar envist på huvudet.

– Varför vill du inte hjälpa mig?

– Då hinner du kanske gå innan jag är tillbaka och då får jag inga bullar.

– Kom, säger jag, jag springer med dig och vi tar bullarna med oss.

Vi springer hand i hand och lämnar fram repet. Han springer pigg och glad tillbaka med sina bullar. Jag går sakta några steg till, efter min minimala springtur i 44,6 graders skuggvärme. Dricker sittande en liter vatten och repar mig snart igen. Mina vänner skrattar åt mig. Det är ju du som alltid säger till oss att dricka vatten hela tiden. Glöm inte dricka så du klarar dig!

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

